کاربرد نانو ذرات نقره

نانو ذرات نقره چیست

نانو ذرات نقره چیست ؟

فناوری نانو یک علم به سرعت در حال رشد است. یکی از نانومواد که تأثیر اولیه ای در محصول مراقبت های بهداشتی دارد نانو نقره است.

نقره به دلیل خاصیت طبیعی ضد باکتریایی و ضد قارچی بیش از ۱۰۰ سال است که در درمان بیماریهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. ذرات نقره نانو به طور معمول در ۲۵nm می باشند . آنها از نظر سطح نسبتاً دارای تاثیر گذاری سطجی وسیعی هستند و  این امر باعث افزایش تماس آنها با باکتریها یا قارچها می شوند و اثرات ضد باکتری و قارچ کش را به شدت بهبود می بخشند.

نقره نانو هنگام تماس با باکتری ها و قارچ ها بر سوخت و ساز سلولی تأثیر منفی گذاشته و رشد سلول را مهار می کند. این نانو نقره تنفس ، متابولیسم پایه سیستم انتقال الکترون و حمل و نقل بستر را در غشای سلول میکروبی سرکوب می کند. نانو نقره ها معمولا از تکثیر و رشد آن باکتری ها و قارچ ها که باعث عفونت ، بو ، خارش و زخم ها می شوند ، جلوگیری می کند.

توانایی نانوسیلور برای جلوگیری از شیوع عفونت به دلیل آزاد شدن یون های نقره (Ag +) از سطح این ماده است که قادر به از بین بردن ترکیباتی است که حاوی گوگرد و فسفر هستند ، مانند DNA و پروتئین های موجود در باکتری ها ، قارچ ها یا ویروس ها.

Nano Silver را می توان در طیف وسیعی از سایر محصولات مراقبت های بهداشتی مانند پانسمان برای سوختگی ، پوسته پوسته شدن ، اهدا کننده پوست استفاده کرد. از دیگر موارد پزشکی که از نانو نقره استفاده می شود می توان به درمان زخمهای آکنه و جای جوش اشاره کرد هم چنین از این فناوری در محصولات بهداشتی و زنانه – آستر شلوار ، حوله های بهداشتی و شلوار نیز استفاده می شود.

کاربرد نانو ذرات نقره

لازم به ذکر است که از نقره در طول باستان نیز استفاده شده است مانند :

اشراف اروپای باستان معمولاً برای جلوگیری از مسمومیت غذایی از ظروف نقره استفاده می کردند.
مردم هند هنگام نگه داشتن مواد غذایی که به راحتی خراب می شوند از ورقه نازک نقره استفاده کردند.
شهرکهای اولیه غربی ، سکه های نقره ای را در آب و کوزه های شیر خود نگه داشته و باعث جلوگیری از فساد و آلودگی می شدند.

امروز نیز از نقره در تمامی صنایع استفاده می شود که به چند نمونه اشاره خواهیم کرد :
در استرالیا هنوز هم معمول است که مهاجران یک قطعه وسایل نقره را در مخازن آب خود قرار دهند تا تمامی میکروب ها و برخی ویروس ها نیز از بین برود.
در دوران مدرن ، فیلترها و قرص های تصفیه آب نقره برای استفاده در منازل ، مشاغل و خطوط هوایی در دسترس هستند.
واحدهای یونیزه کننده برقی که از یون های نقره و مس برای تصفیه آب استخرهای شنا – جایگزین کلر استفاده می کنند – توسعه یافته اند.
نقره حتی توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی اداری (ناسا) و روس ها نیز برای تصفیه آب در شاتل های فضایی هر دو کشور استفاده می شود.
امروزه بالغ بر ۵۰ داروی نقره ای در بازار وجود دارد ، یعنی فرم خوراکی ، تزریقی و موضعی.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
دریافت سفارش در تهران با پیک موتوری زیر 5 ساعت! ارسال پستی رایگان کل کشور بالای ۴۰۰ تومان | ۰۲۱۲۲۱۸۷۴۰۲